Blogglistenhits

søndag 21. oktober 2012

Hjemmelaget kvarg/kesam


Jeg er opptatt av kosthold og ser at mat er medisin for min kropp og helse. I går kveld satte jeg igang å lage hjemmelaget kvarg/kesam. Det er egentlig veldig enkelt, men tar litt tid. Jeg tok 1 liter økologisk kefir som jeg lot stå fremme på kjøkkenbenken 1 time slik at den hadde forsiktig begynt å skille seg. Så skylte jeg i varmt vann et kjøkkenhåndkle i bomull og festet det på dørknotten. Har du en stor kjele kan du enkelt legge en trepinne over og feste kjøkkenhåndkle i trepinnen. Så fyller du sakte 1 liter kefir inn i kjøkkenhåndkle og lar dette sile seg sakte til neste dag, dvs 1 døgn. Så i kveld, kan jeg forsiktig fjerne kjelen og ta ut fersk hjemmelaget kvarg/kesam. Av 1 liter kefir får du ca 250 g kvarg/kesam. Jeg bruker dette både som pålegg med nyklippet gressløk over eller avokadoskiver og som dessert med bær eller frukt over. Supersunt og smaker veldig godt for liten og stor. Fin søndag til deg som er innom:-)

klem

1 kommentar:

 

blogger templates | Make Money Online